skip to Main Content

Merida Silex 400 2024 – recenze a zkušenosti

Merida ohledně Silexu vzbudila rozruch ještě předtím, než byly zveřejněny detaily nového gravelu a to především díky výhře gravelového mistrovství světa zásluhou Matěje Horoviče. Zajímavé je, že Merida pro letošní zasáhla výrazně do geometrie kola a rám pěkně natáhla. Podobně jako Canyon Grail.

Standardní velikost reache (dosahu) gravelu ve velikost M (54) se pohybuje kolem 395 mm, nový Grail má 411 mm a nový Silex dokonce 412 mm. Hodnoty u Grailu a Silexu jsou si podezřele podobné, čeká nás nový trend v gravelbikingu? Je to možné. Pro můj styl jízdy a použití je delší kolo lepší. Delší trasy (100+km) se s ním absolvují jednoznačně pohodlněji. Na druhou vše má své pro a proti a pokud bych jezdil víc v terénu, pro lepší obratnost bych preferoval menší dosah.

Dvoupřevodník vs. jednopřevodník

Výrobci zákazníkům tlačí jednopřevodníky a mě to trochu mrzí. Pokud chci gravel využívat naplno a to i na bikepacking či chci na kolo hodit silniční sadu kol, jednopřevodník bude dost limitující. Za mě tedy na gravel patří dvoupřevodník a je škoda, že výrobci mají nabídku kol s dvoupřevodníky velmi omezenou. Sháněl jsem kolo do náročnější podmínek s hliníkovým rámem a v takovém případě se nabízela pouze specifikace Silex 400 na sadě Shimano GRX RX400.

Nová Merida Silex 400

Volba tedy padla na specifikaci Silex 400 s GRX RX400. V minulosti jsem si zakoupil 4 gravely, tři na sadě 2×11 a jeden na 2×12. Byl jsem tedy zvědavý jak pocitově velký rozdíl bude při používání pohonu 2×10. Na tomto pohonu se mi líbí, že kazeta má 36z a dá se na ní tedy jet lehčí převod než na 2×11, kde je nejvyšší počet zubů 34. S naloženým kolem se lehčí převod vždycky hodí. Dalším plusem je vyšší odolnost řetězu (širší řetěz, menší křížení) a levnější ceny náhradních dílů. Teoreticky to na mě působí, že by to mohla být ideální sada, na které se dá objet svět.

Je čas na první jízdu

Delší reach je jednoznačně znát a kolo mi sedí od prvních kilometrů. Vzhledem k plášťům 45 mm se nebojím vyrazit do lesa. Samozřejmě MTB to není, ale kromě pasáží s kořeny kolo funguje překvapivě dobře. Delší dosah je znát a kolo je při vyšších rychlostech z kopce krásně stabilní a nevyžaduje tolik pozornosti jako kola na menších rámech. Pohon GRX RX400 není tak citlivý jako RX600, ale vše funguje jak má a dalo by se na něj zvyknout.

Shrnutí

Nový Silex je povedené kolo a jeho nová geometrie mi sedla. Jen škoda, že je tak málo verzí s dvoupřevodníkem. Co se týče jednotlivých komponentů, chválím kompletní sadu Shimano GRX. Záplety nejsou nejlehčí, ale jak přední tak zadní kolo má zapouzdřená Novatec ložiska. Líbí se mi velikost předního kotouče 180 mm, naopak moc se mi nelíbily nejlevnější kotouče Shimano SM-RT10. Na druhou stranu za cenu 45 000 Kč ještě nějaký prostor na lehčí upgrade zbývá. Celkově si myslím, že Silex 400 je slušný všestranný gravel, který dobře funguje na štěrku i na silnici.

0 komentářů k zobrazení

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Back To Top